BMM3103
JSU
Jadual Spesifikasi Ujian
Ia menghuraikan aspek-aspek pencapaian yang hendak diukur serta
memberikan panduan untuk mendapatkan satu sampel item-item soalan
Kepentingan JSU
Dapat mengelakkan ujian yang dibina secara sembarangan dan dapat
dilakukan secara terancang dan rapi.
Dalam JSU, bilangan soalan bagi sesuatu tajuk diberi berdasarkan
pentingnya tajuk atau objektif pelajaran
Akan menjamin kesahan dan kebolehpercayaan ujian.
Membolehkan ujian yang sama dibina oleh orang lain.
Dapat menstabilkan taraf dan aras kesukaran ujian dari setahun ke
setahun.
Perbandingan dapat dibuat di antara satu ujian dengan ujian yang lain
Pepenyedian JSU
- JSU mengandungi maklumat tentang:
- · Bentuk dan panjangnya ujian
- · Aras kesukaran dan juga aras kemahiran yang diuji
- · JSU yang dirancang dengan baik akan menolong dalam penentuan
- · kesahan dan kebolehpercayaan ujian itu.
- · Pembahagian soalan untuk tiap-tiap unit kandungan mesti sama dengan
- · penegasan yang diberi dalam pengajaran.
- · Kepentingan aras mesti bersesuaian dengan kebolehan murid-murid yang
- · akan diuji.
- · Terdapat dua jenis soalan yang boleh digunakan iaitu soalan objektif dan
- · soalan subjektif.
- · Penggubal soalan mesti menentukan jumlah soalan untuk ujian itu.
- · Masa mestilah cukup supaya 80% daripada murid-murid dapat menjawab
- · soalan.
Penentuan Aras
Pengetahuan
Aplikasi
Kefahaman
Analisis
Sintesis
Penilaian
ARAS PENGETAHUAN
Ciri soalan
Memerlukan calon mengingat semula. Jawapan
calon menggunakan bahasa asal
Contoh Kata Kerja
Labelkan
Senaraikan
Manakah
Apakah
ARAS KEFAHAMAN
Ciri Soalan
Memerlukan calon memahami fakta dan
menghuraikannya, memberi contoh atau illutrasi
dalam bahasanya sendiri
Contoh Kata Kerja
Terangkan
Jelaskan
Huraikan
Tukarkan
ARAS APLIKASI
Ciri Soalan
Memerlukan calon menyelesaikan masalah.Masalah
diselesaikan dengan cara tersendiri menggunakan
gabungan teori, pengalaman dan pelbagai kaedah
penyelesaian masalah yang mempunyai unsur persamaan.
Contoh Kata Kerja
Selesaikan
Binakan
Carikan
Tunjukkan
Kirakan
Demonstrasikan
No comments:
Post a Comment